měřítko: 1:25
vydavatel: GPM
autor modelu: ???
formát: A4
rozsah: - 2 strany návodných kreseb - 2 strany popisu předlohy a návodu (obojí pouze v polštině)
počet číslovaných dílů (resp. celků): 87
4.12.2010 v 16:19
Vybrat si můžete ze dvou variant SKOT 2A nebo SKOT 2AP. Verze 2A má jednomístnou věž s rovnou střechou (v podstatě stejného provedení jako u sovětských BTR-60PB) vyzbrojenou 14,5 mm a 7,62 mm kulomety. U verze 2AP je táž výzbroj lafetována ve věži s charakteristickou zvýšenou a zaoblenou střechou, což umožňovalo při úhlu náměru až 89,5° kulomety použít i jako zbraň proti nízko letícím letadlům.
25.4.2011 v 20:44
Vlastní model je obstojně graficky zpracován, naznačena ji i patina (to je ale u GPM víceméně samozřejmostí). Škoda jen zjednodušení některých detailů - např. osmiválec Tatra je hodně schematický (i když těmi malými poklopy by toho stejně moc vidět nebylo).
25.4.2011 v 20:44
SKOT 2AP
/autor původní fotografie Leszek Chmielewski/
Předlohu určitě není třeba nijak představovat, zvláště pokud upřesním, že v polské armádě pod označením SKOT sloužily obrněné transportéry pěchoty OT-64 československé produkce. Pro tápající pouze stručně uvádím, že tato vozidla používala československá a polská armáda od poloviny 60. let 20. století. Jednalo se o alternativu obrněných transportérů řady BTR sovětské produkce a o ve své době možná nejlepší vozidlo svého typu na světě.
OT-64 měly oproti sovětským protějškům výhodu v tom, že k pohonu všech osmi kol byl použit jeden vznětový motor namísto dvou zážehových (kdy každý motor poháněl kola na jedné straně vozidla). Uvádí se, že oproti sovětským BTR-60 tak byla "ótéčka" spolehlivější, dosahovala vyšší rychlosti a měla delší dojezd. Motor byl navíc uložen bezprostředně za stanovištěm řidiče a velitele nad druhou nápravou. Pěchota proto mohla bojový prostor opouštět dveřmi v zadní stěně korby; u BTR-60PA (a dalších verzí) měli vojáci k dispozici pouze "nebezpečnější" střešní průlezy, příp. malý průlez na boku vozidla.
"Ótéčka" byla samozřejmě plně obojživelná, přičemž pohon ve vodě zajišťovaly dva lodní šrouby umístěné vzadu dole na korbě; na přídi pak byl vlnolam. Vyrábělo se mnoho variant od vyzbrojených 7,62 mm kulometem na střeše až po vyzbrojené dvojicí kulometů 14,5 mm a 7,62 mm lafetovaných v jednomístné věži, vyprošťovací vozidla, velitelská vozidla atd.
25.4.2011 v 20:44
SKOT 2AP
H O T O V O
25.4.2011 v 20:46
Při stavbě mne celkem mile překvapilo, že v podstatě všechno sedělo ? úpravy byly minimální. Jednou z mála chyb má zadní čelo (díl 6), které je nutné zhruba o 2 mm snížit, aby navazovalo na boky a střechu korby. Návod je tradičně stručný, ale s přispěním kreseb lze většinu nejasností vyřešit. Po stavbě mi však i přesto zbylo několik dílů (měly se umístit někam do pracoviště řidiče a velitele, ale ani z návodu ani z kreseb to nebylo zřejmé). Největší problémy jsem tam měl s věží. Rozhodl jsem se totiž pro variantu 2AP. Boky vůbec nepasovaly na střechu a rozměrově neseděly na nástavbu na korbě. Nakonec jsem zadní část rozstřihnul a zkrátil o min. 3 mm a celou věž tak o 1 mm snížil. Dalším oříškem bylo umístění zbraně. Z návodu se nedalo nic vyčíst (boční řez byl pouze pro jednodušší variantu pro verzi 2P) a i na internetu jsem našel pouze fotky ze stavby 2P. Po několikerém zkoušení, lepení, řezání a zase lepení jsem to ale nějak dopatlal. (Zkusmo jsem slepil i věž 2P, tam žádné větší problémy nebyly.)
25.4.2011 v 20:46
Celkové zhodnocení: Vezmeme-li do úvahy dobu vydání (1998) výsledek rozhodně není špatný. Modelů kolových transportérů navíc k dispozici moc není. Jako nejbližšího konkurenta uvádím model velitelského vozu SKOT R3M od Orliku, což je však zcela jiná káva (taky vznikl o 8 let později), i když bez jakékoli patiny.