Lukášovy fotografie papírových modelů

Jelcz 043

Jelcz 043

měřítko: 1:25
vydavatel: ADW Model
autor modelu: Adrian Wandtke
formát: A3
rozsah: 11 stran s díly
4,2 strany s návodnými kresbami - 1 strana návodu v poštině
počet číslovaných dílů (celků): 281




1.8.2011 v 22:09






6.8.2011 v 17:18

Jelcz 043

Autobusy Jelcz 043 byly vyráběny v Polsku zejména v 60. letech 20. století díky československé licenci pro produkci československého vozu Škoda 706 RTO, který vyráběl národní podnik Karosa.
Konstrukčně byl Jelcz 043 v podstatě shodný s československými vozy. Jednalo se o dvounápravový autobus s trambusovou, polosamonosnou karoserií, která byla umístěna na nosném rámu. Na první pohled se autobusy Jelcz československých RTO odlišovaly předními světlomety vystupujícími z obrysu karosérie, pozičními světly na střeše vozidla a hliníkovou okapovou lištou těsně nad čelními okny (jen u některých vozů). Celkový počet vyrobených vozů se odhaduje na více než 20 tisíc, přičemž mimo Polsko byly dodávány i do NDR a ČSSR. Na obrázku je Jelcz 043 s autobusovým vlekem Jelcz P-01 /autorem původního obrázku Radomił Binek/.




6.8.2011 v 17:18

Základ na kola; naštěstí jich je jen šest :)




4.9.2011 v 19:42

Vzorek na dvě kola mám vyřezaný, nápisy na kolech jsou z vylaserovaného doplňku (resp. z jeho trosek, které mám od jednoho modeláře, který s autobusem praštil před dokončením). Nemohl jsem odolat, abych aspoň jedno kolo nehodil do barvy.




4.9.2011 v 20:39

Pneumatiky mám hotové. Vzorek jsem vyřezával postupně a jednotlivé části jsem průběžně podlepoval, což je metoda pro tento typ vzorku nejvhodnější.




11.9.2011 v 20:01

Po čtrnácti dnech práce na modelu mám kola hotová.




14.9.2011 v 20:07






14.9.2011 v 20:07

Ještě pár detailních pohledů..




18.9.2011 v 19:34






18.9.2011 v 19:35






18.9.2011 v 19:35

Základ podlahy po prvním nátěru. Přebarvení je nutné ze dvou důvodů, předně podobně jako u Kamazu je černá vytištěna ve dvou odstínech a za druhé jsou na žebrech nesmyslně vyznačena místa pro přilepení jiného dílu. Pár žeber (označených D) chybí úplně a je nutné je dodělat.




18.9.2011 v 19:35

Než se podlaha zcela vyrovná, začal jsem pracovat na rámu. Zatím jsou nepřesnosti minimální, přebarvení je nutné jen kvůli nestejnému vytištění černé barvy.




2.10.2011 v 20:39






4.10.2011 v 20:25






4.10.2011 v 20:25

Přestože jsem si myslel, že v této fázi komplet slepím rám a podvozek, s postupem prací ve mne sílily pochybnosti o správném rozvoru a hlavně rozchodu. Rozhodl jsem se tedy nejprve zpracovat karosérii a podle ní pak zejm. nápravy vyrovnat. Podlahu proto obracím zpět a vracím se k práci na její horní straně.




9.10.2011 v 08:20

Kryt motoru je tvarově relativně složitý celek. Autorům to taky úplně nevyšlo a musel jsem všelijak upravovat. Úplně s tím spokojen nejsem, ale víc se mi z toho vyrazit nepovedlo..




9.10.2011 v 08:21






9.10.2011 v 08:21

Metodou pokus-omyl začínám pracovat a bočních panelech karosérie a prosklení.




30.10.2011 v 10:04

Bočnice nalepeny k podlaze. Žádné zásadní problémy se zatím nevyskytly. Vnitřní a vnější část nejsou stejné, resp. odchylka je větší, než vyžaduje zakřivení, není to ale nic hrozného. Stejně tak není problém upravit velikost stupátka u řidiče.




31.10.2011 v 18:33






31.10.2011 v 18:33






31.10.2011 v 18:34






31.10.2011 v 18:34

Mám za sebou stavbu jedné relativně složité části, totiž zádě. S výsledkem jsem celkem spokojený, i když takovou oblinu, jakou autoři namalovali na obálku modelu, se mi vytvořit nepodařilo. To by totiž hlavní díl 6 museli namalovat jinak. Vnější díl lemující zadní okna jsem lepil až nakonec. Výhodou této barevné verze bylo, že jsem ho mohl nalepit rubem ven, čímž se mi podařilo lépe se vypořádat s milimetry chybějícími po stranách. Díl 47 pod zadní sedačkou si musíte dodělat, protože ve vystřihovánce vůbec není. Na přídi mám zatím jen konstrukční díl lemující okna, snad bude sedět i zbytek.




6.11.2011 v 20:37






6.11.2011 v 20:37






6.11.2011 v 20:37






6.11.2011 v 20:38






6.11.2011 v 20:38

Stavba zádě byla dobrou rozcvičkou pro předek. Díly bylo opět potřeba všelijak upravovat, aby z toho vznikl alespoň náznak tvarů předlohy. Spodní část ještě nějak doladím při lepení nárazníku. Díl lemující přední okno jsem opět lepil naruby, protože je užší, než by měl být.




7.11.2011 v 21:41






7.11.2011 v 21:42






16.11.2011 v 18:46






16.11.2011 v 18:46






16.11.2011 v 18:47

Sedadla představují fakt nudnou práci, na kterou jsem se oprávněně vůbec netěšil. Autoři se to pokusili zpestřit tím, že je prohozen počet pravých a levých opěradel, navíc polovina dílů polstrování opěradel by měla být zrcadlově převrácená, což jim zřejmě taky nedošlo..




27.11.2011 v 19:52

Před Vánocemi přece jenom přidám ještě jeden obrázek. Pořád se patlám se sedadly. Díly, ze kterých mají být nohy, mají tradičně prohozenou pravou a levou stranu, je jich špatný počet a nesprávně je vyznačeno místo pro přilepení sklopného sedátka. Pro sedadlo konduktéra jedny nohy chybí úplně, stejně tak pro sedadla nad zadními blatníky. Nakonec mi došla trpělivost a nohy jsem komplet přetřel barvou.




19.12.2011 v 20:42

Konečně mám všechna sedadla na svém místě. Samou radostí jsem tentokrát udělal fotek trochu víc :-)




28.12.2011 v 21:27






28.12.2011 v 21:27






28.12.2011 v 21:27






28.12.2011 v 21:28






28.12.2011 v 21:28






28.12.2011 v 21:28

Zas taková pohoda to teda nebyla - místa pro přilepení vyznačená na podlaze jsou moc od sebe




28.12.2011 v 21:28

Z dosud odvedené práce mám dobrý pocit, a tak doufám, že mi na to pěkně sedne střecha. Pokud by se to snad nepovedlo, chtěl bych vytvořit alespoň něco takovéhoto. (autor původní fotografie Przemek Dobroslawski)




5.1.2012 v 19:38

Zpět k podvozkové části. Boxy na zavazadla jsem nepatrně snížil, aby karosérie jejich dolní hranu trochu přesahovala. Nevím, jestli je to tak správně, ale líbí se mi to víc. Zkusil jsem přiložit rám a nějak mi to nevycházelo, tak jsem trošku ubral zadní schůdky; stejně to budu ještě muset nějak pořešit.




6.1.2012 v 19:53

Motor je značně zjednodušen. Počítám, že model se vzhůru nohama (kolama) otáčet často nebude, takže by to nemělo zas až tak vadit.




13.1.2012 v 21:13






13.1.2012 v 21:14






13.1.2012 v 21:14






13.1.2012 v 21:15






13.1.2012 v 21:15

Zadní náprava včetně kol na svém místě. Přestože její základ jsem měl slepený už z dřívějška, musel jsem ho dvakrát rozervat a nastavovat rozchod.




21.1.2012 v 21:12






21.1.2012 v 21:12






21.1.2012 v 21:13

Přední náprava je autorem koncipována jako pevná, což mi přišlo být škoda, tak jsem ji udělal funkční řiditelnou. Díly překvapivě seděly, v podstatě stačilo jen udělat pohyblivé spoje.




29.1.2012 v 10:30

A takto to funguje..




29.1.2012 v 10:30

Nemohl jsem odolat a postavil jsem model na kola. Líbí se mi to čím dál víc :-)




29.1.2012 v 10:30

Začal jsem pracovat na nejsložitější části modelu, tedy střeše. Vnější pláty opět dávám naruby. Je chválihodný záměr autora udělat k těmto komplikovaným dílům rezervu. Pokud je ale nakreslená jen na prostředním plátu, nemá to v podstatě žádný smysl, jelikož vzdálenost otvorů je pevně daná jejich vzdáleností na horní zvýšené části.




4.2.2012 v 10:30






4.2.2012 v 10:30






4.2.2012 v 10:31






4.2.2012 v 10:31

Vzhledem k tomu, že vnitřní část deklů je užší než otvor ve střeše (jak je vidět i na předchozí fotce), není mi jasné, jak má být instalována ta zakroužkovaná vzpěra..




4.2.2012 v 10:31

Asi nejsložitější fázi stavby modelu mám poměrně zdárně za sebou. Již v předchozích příspěvcích jsem uváděl, že některé díly střechy jsem lepil naruby. U dílů oblé přídě a zádě je to v podstatě nutností. Díly nakreslené ve vystřihovánce jsou totiž nepatrně užší a kratší, než by měly být. Na netu jsem našel stavbu, kde stavitel sestavil cenou střechu a pak se ji snažil napasovat na model, jím dosažený výsledem mi ale byl dostatečným varováním, že tudy cesta nevede. Můj postup byl tedy následující. Slepil jsem středovou část střechy, jak je vidět na předchozích fotkách, vnější panely jsem ale ke kostře přilepil jen v horní části, oblé boky zůstaly zatím volné, přičemž jsem je nechal delší. Navíc jsem ještě doplnil vnitřní díly přídě a zádě (díly 33w a 32w Potom jsem tento celek nasadil na model a postupně přilepil - nejprve žebra potom postupně vnitřní panely (díly 30). Vnější panely jsem přetáhl přes zaoblení, podle potřeby upravil délku a přilepil. Následovalo dolepení žeber 41 a 45 a s tím spojené celkové dotvarování přední a zadní části. Hlavně žebra vepředu jsem musel o několi mm nastavit. K nim jsem pak dolepil volné části vnitřních podhledů (32w a 33w). Možná by bylo lepší až v této fázi k sobě slepovat prostřihy na těchto dílech, já jsem si je slepil dopředu a především na díle 33w jsem je musel znovu prostříhat, aby to nějak sedlo. Vnější potah přední a zadní části střechy se pak lepí stejně: Slepil jsem jen prostřední a krajní prostřihy, celek jsem střední částí nalepil ke střeše a pak postupně od středu přetahoval k oknům, upravoval délku a tvar prostřihů a lepil. S výsledkem jsem celkem spokojený - jen rohy by mohly být oblejší,ale to by musely být úplně jinak nakreslené..




18.2.2012 v 09:39






18.2.2012 v 09:39






18.2.2012 v 09:39






18.2.2012 v 09:40






18.2.2012 v 09:40

K modelu autobusu se prodává i laserovaný set. Sám bych si ho nikdy nekoupil, ale část jsem ho dostal od jednoho modeláře, který stavbu psychicky nevydržel. Z mého pohledu jsou z celého setu k použití jen nápisy na kola a police na zavazadla, jelikož to jsou díly, které jsou ručně vyrobitelné jen s velkými obtížemi, resp. výsledek je v hrubém nepoměru k vynaložené práci. Police je asi vhodné barvit stříkáním. Já jsem je opakovaně natíral štětcem, výsledek ještě není stoprocentní a některé příčky se mi vinou vlhkosti trošku zdeformovaly.




24.2.2012 v 17:53

Následuje pár pokusů vyfotit vnitřek. Uznávám, že obrázky nejsou nic moc, ale takové fotografické skopičiny jsou nad moje schopnosti :-(




24.2.2012 v 17:58






24.2.2012 v 17:59






24.2.2012 v 17:59






24.2.2012 v 17:59

Cíl je už v dohledu, všechno kolem dokola je hotovo a v podstatě už zbývá jen osadit okna a dveře (ty pěkně na panty). Přední nárazník jsem musel trošku upravit, aby tolik netrčel do stran.




5.3.2012 v 18:31






5.3.2012 v 18:31






5.3.2012 v 18:31

H O T O V O !!!






22.3.2012 v 20:41






22.3.2012 v 20:42






22.3.2012 v 20:43






22.3.2012 v 20:43






22.3.2012 v 20:43






22.3.2012 v 20:43






22.3.2012 v 20:43






22.3.2012 v 20:44






22.3.2012 v 20:44






22.3.2012 v 20:44






26.3.2012 v 21:46






26.3.2012 v 21:46






26.3.2012 v 21:46






26.3.2012 v 21:47






26.3.2012 v 21:47






26.3.2012 v 21:47






26.3.2012 v 21:48






26.3.2012 v 21:48






26.3.2012 v 21:48






26.3.2012 v 21:48

malé obrázky do galerie




9.4.2012 v 19:42






9.4.2012 v 19:42
Administrace