měřítko: 1:25
vydavatel: Orlik
autor: Bartolomiej Kolek
formát: A4
rozsah: 25 stran s díly (tři na slabém papíru) -
1 strana šablon -
11 stran s návodnými kresbami -
3 strany návodu v polštině
16.10.2010 v 11:17
16.10.2010 v 11:17
16.10.2010 v 11:18
Jelcz GCBA 13/48
Pár slov o předloze: V roce 1973 Jelczanskie Zaklady Samochodowe z dolnoslezského Jelcze navázaly spolupráci s rakouskou automobilkou STEYR-DAIMLER-PUCH. V konstrukci hasičského vozidla Jelcz GCBA 13/48 se vycházelo z podvozku Jelcz W 604 JS. Doplněn byl kabinou pro čtyřčlennou posádku a nástavbou s čerpadlem firmy Rosenbauer typ 480 o výkonu 4800 l/min při tlaku 0,8 Mpa. V označení Jelcz GCBA 13/48 znamená: G – hasičský, C – těžký, B – se zásobníkem vody, A – vybavený čerpadlem, 13 – celkový objem nádrží na hasící látky v m3 (voda a pěnotvorné látky), 48 – výkon vodního čerpadla v hl/min. Model představuje prototyp vozidla, který se nikdy nedostal do sériové výroby.
16.10.2010 v 11:19
16.10.2010 v 11:19
16.10.2010 v 11:19
16.10.2010 v 11:20
16.10.2010 v 11:22
16.10.2010 v 11:23
16.10.2010 v 11:23
16.10.2010 v 11:23
16.10.2010 v 11:24
16.10.2010 v 11:24
16.10.2010 v 11:24
16.10.2010 v 11:25
16.10.2010 v 11:25
MOTOR - některé díly modelu jsou dokonce vytištěny stříbnou barvou. Hrany lze retušovat stříbrnou akvarelovou pastelkou.
16.10.2010 v 11:25
16.10.2010 v 11:27
16.10.2010 v 11:28
16.10.2010 v 11:28
16.10.2010 v 11:28
16.10.2010 v 11:29
16.10.2010 v 11:29
Dalším pokrokem bylo vlepení motoru do rámu. Dost jsem se při tom našpekuloval, protože hřídel k zadním kolům se zdála být krátká. Nakonec jsem to s ohledem na to, jak na bočním nákresu čouhá kus vany, nalepil takto.
16.10.2010 v 11:30
16.10.2010 v 11:30
16.10.2010 v 11:31
16.10.2010 v 11:31
16.10.2010 v 11:31
16.10.2010 v 11:32
16.10.2010 v 11:33
A ještě palivová nádrž.
17.10.2010 v 21:12
17.10.2010 v 21:13
Systém uchycení a vyklápění kabiny.
17.10.2010 v 21:13
17.10.2010 v 21:13
17.10.2010 v 21:13
A takto to celé funguje.. ;-)
17.10.2010 v 21:45
17.10.2010 v 21:45
17.10.2010 v 21:45
8x zadní pneumatika + 1x rezerva
17.10.2010 v 21:45
Následuje totéž obuté na disky. Gumy jsem komplet přetřel barvou Agama. Zamaloval jsem přitom nápisy a teď toho trochu lituju, ale co už..
17.10.2010 v 21:46
A jako bonus 2x kolo přední. Namísto vzorku pouze namalovaného jsem ho opět vyřezal.
17.10.2010 v 21:47
17.10.2010 v 21:47
17.10.2010 v 21:47
17.10.2010 v 21:47
17.10.2010 v 21:48
17.10.2010 v 21:48
I vnitřek kabiny má model detailně zpracovaný.
17.10.2010 v 21:49
17.10.2010 v 21:49
17.10.2010 v 21:49
17.10.2010 v 21:53
17.10.2010 v 21:53
A aby bylo dovnitř pěkně vidět, nechal jsem jedny dveře otevřené.
17.10.2010 v 21:53
17.10.2010 v 21:54
17.10.2010 v 21:54
17.10.2010 v 21:55
Opravený přední nárazník. U první verze mi výpary ze sekunďáku poničili "sklo" na jednom světle.
17.10.2010 v 21:55
17.10.2010 v 21:55
Komplet kabina - "skla" z fólie jsou při lakování chráněna maskolem.
17.10.2010 v 21:56
A přilepeno na podvozku. Úplnému přiklopení kabiny zavazela horní část výfukového potrubí - špatně nakreslená šablona ve vystřihovánce. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem potrubí rozřezal a zkrátil v horní vodorovné části, aby hned po vystoupení z turba bylo zalomeno dolů.
V označeném místě bylo potřeby výztuhy vyřezat, jinak kolidovaly se šikmou hřídelí náhonu vedoucí k čerpadlu.
17.10.2010 v 22:04
17.10.2010 v 22:04
Hadice v mém podání prodělaly menší úpravu, když jsem vyřezal vnitřky spojek. Původně jsem je měl v barvě hadice, tmavé jsou ale asi lepší.
17.10.2010 v 22:04
17.10.2010 v 22:04
17.10.2010 v 22:05
17.10.2010 v 22:05
Pravá přední schránka.
17.10.2010 v 22:06
17.10.2010 v 22:06
A tady je schránka levá.
17.10.2010 v 22:06
17.10.2010 v 22:06
17.10.2010 v 22:06
17.10.2010 v 22:07
17.10.2010 v 22:07
17.10.2010 v 22:09
17.10.2010 v 22:10
17.10.2010 v 22:10
17.10.2010 v 22:12
17.10.2010 v 22:12
Prodnice na střední pěnu jsem v přední části vylepšil síťkou.
17.10.2010 v 22:13
17.10.2010 v 22:14
17.10.2010 v 22:14
17.10.2010 v 22:14
17.10.2010 v 22:15
17.10.2010 v 22:15
Jelcz GCBA 13/48
H O T O V O ! ! !
17.10.2010 v 22:15
Trocha hodnocení: Model je velmi detailně propracovaný, a proto i poměrně rozsáhlý. Přes drobné komplikace (viz dále) se jedná o nejpřesnější model polské produkce, jaký jsem zatím měl v rukou. Perfektní tisk a zpracování (vzorně např. autor počítá se sílou papíru, což je nakrásně vidět u navíjených dílů). Pokud jsou takové všechny modely od Orliku, tak klobouk dolů. Stavba byla velmi pohodová a na celý rok se protáhla v podstatě vinou mojí zaneprázdněnosti v důsledku jiných aktivit, které tak nějak měly před modelařením přednost.
17.10.2010 v 22:15
Pro případné další stavitele shrnu pár komplikací, o kterých je dobré vědět dopředu (a na které jsem si vzpomněl :) ):
- Trošku komplikované osazení motoru do rámu (chybí přesné značení umístění). Řešil jsem to tak, že jsem nejprve instaloval chladič a podle něho jsem se snažil dorovnat polohu motoru.
- Vnější díl boků pneumatik (díl 67d) je třeba zkrátit cca o 2 - 3 mm.
- Výfukové potrubí musí být ihned po vystoupení z turba (celek 35) zalomeno dolů, jinak překáží kabině. Šablona na zhotovení výfukového potrubí (S36) byla pravděpodobně převzata ze sklápěčky W 640 JS, kde je však kabina kratší a celek turba je tak v podstatě za kabinou.
-Přední blatníky je třeba posunout o cca 2 mm dopředu (oproti vyznačení na spodku kabiny).
- Ovládací panel pro strojníka v zadní části nástavby je třeba zúžit o 3 mm.
- Na nástavbě vyřezat ze spodní strany část výztuh, aby vznikl dostatečný prostor pro vedení hřídele pohánějící čerpadlo.
- Potrubí od čerpadla k napojovacím místům vzadu pod nástavbou (možná to někdo nazve lépe..) jsou moc dlouhá. Jednotlivé trubky je potřeba v horní části zkrátit cca o 3 - 4 mm.
17.10.2010 v 22:16
Shrnutí mikroúprav, ke kterým jsem se nakonec odhodlal:
> přední světla - zasklená (s výjimkou světel pod nárazníkem, na která jsem nějak zapomněl :) ).
> kola - matice vlastní výroby
- prořezány otvory v disku
- vyřezán vzorek na předních kolech (jak běhoun, tak boky pneumatiky)
> kabina - prořezány otvory v přední masce
- otevřeny dveře na straně řidiče
- zrcadlová folie na zpětných zrcátkách
> nástavba - prožezány otvory ve spojkách (všude kde je na ně vidět)
- síťka vlepená do proudnic na pěnu
17.10.2010 v 22:16
Neodpustím si ale ještě malý výčet toho, co se moc nepovedlo:
- Pořád trochu lituju zamalovaných nápisů na pneumatikách.
- Retuš bílou dopadla nevalně. Po nalakování totiž vyniklo, že papír je přece jenom bělejší než běloba :(
- Při lakování jsem poprvé pro ochranu fóliových skel použil Mascol. Bohužel vinou nezkušenosti s tímto materiálem jsem dal jen jednu vrstvu, takže na několika místech se lak dostal až na fólii. Navíc při použití Mascolu je pro lepení fólie zcela nevhodný Kores (jinak se mi vždy osvědčil) - Mascol totiž lepidlo rozpustil a fólie jsem pak musel složitě dolepovat (a podle toho to vypadá).
- Trošku mne mrzí napojení spojek na hadice - mohlo to být určitě lepší.