Lukášovy fotografie papírových modelů

T980 Diamond + M9 Rogers

T980 Diamond + M9 Rogers






11.7.2014 v 21:03

měřítko: 1:25
vydavatel: Answer
autor modelu: Mariusz Kita
formát: B4
rozsah (tahač): 10,6 stran s díly - 0,3 strany šablon - 5 stran návodných kreseb - 1 strana popisu předlohy a návodu (obojí pouze v polštině)
počet číslovaných dílů (resp. celků): 215
rozsah (podval): 8 stran s díly - 3,3 strany návodných kreseb a šablon - 0,5 strany popisu předlohy a návodu (obojí pouze v polštině)
počet číslovaných dílů (resp. celků): 93






11.7.2014 v 21:04

T980 Diamond

Technické údaje:
Výška: 2,5 m
Délka: 7,1 m
Šířka: 1,9 m
Hmotnost: 12,5 t
Motor: vodou chlazený dieselový šestiválec Hercules DXFE OHV
Objem motoru: 14,7 l
Výkon: 185 koníků
Hlavní naviják: 18 t
Náhon: 6x4
Max. rychlost silnice: 37 km/h
Max. dojezd silnice: 480 km
Objem palivové nádrže: 570 l
Osádka: 2




11.7.2014 v 21:04

M9 Rogers

Délka: 9,1 m
Šířka: 2,9 m
Pohotovostní hmotnost: 9 t
Nostnost: až 45 t (dle provedení)
Délka soupravy s tahačem: 16,1 m





11.7.2014 v 21:04






11.7.2014 v 21:04






11.7.2014 v 21:04






11.7.2014 v 21:04

Pokračují práce na pneumatikách přívěsu. Podle očekávání se muselo upravovat - díly disku 81 a 84 je potřeba zkracovat o 1 - 2 mm.




22.8.2014 v 17:36






6.11.2014 v 21:48

Pneumatiky mám hotové, drobné nedostatky v retuši se doladí až po osazení na model. Jestli bude někdy chuť, přidám časem ještě šrouby.




6.11.2014 v 21:49

tahač

Začal jsem pomalu dělat na něčem nekulatém.




4.1.2015 v 16:54

Základ rámu sedí dobře. Jen si dejte pozor na občas prohozené značení L/P. Mrknul jsem i na další dílky a sem tam se chybička také najde. Trošku jsem se našpekuloval při osazování příček č. 4 a 5, ale správně by to zřejmě mělo být takto, tedy díry napravo ve směru jízdy.




4.1.2015 v 16:54

přívěs

Souběžně jsem samozřejmě začal pracovat i na přívěsu. Zde jen jedna malá výhrada, a to že 1 mm zřejmě není žádná míra, tedy občas někde něco přebývá, nebo se (což je horší) nedostává.




4.1.2015 v 16:54






4.1.2015 v 16:54

tahač

Po třech měsících další malý postup. S odpružením přední nápravy jsem se trochu natrápil, než jsem všechny díly sesadil. Detailnější rozkreslení v návodné kresbě by se teda hodilo, hlavně když je prohozené značení dílů 8 a 8B.




5.4.2015 v 21:19






5.4.2015 v 21:19

přívěs

Pokročil jsem v lepení rámu, tady nebylo moc co zkazit.




5.4.2015 v 21:19






5.4.2015 v 21:19

tahač

Nepřesnosti pokračují i na zadní nápravě. Na dílu 28 jsou nesmyslně vyznačena místa na nalepení dalších dílů. Naštěstí jsem to odhalil včas, takže jsem celek postupně kompletoval přímo na rámu. K tomu je ještě třeba připočíst prohozené značení dílů 19 a 20 a pak také 28A a 28C.




3.5.2015 v 08:33






3.5.2015 v 08:33

přívěs

Přívěs tentokrát bez větších zádrhelů. Jen středový pás (15 + 15A) by zřejmě měl být delší; uvidím, jak to nakonec vyjde. Postup jsem nakonec zvolil takový, že na podlahu jsem nejprve nalepil levou a pravou část rámu a až poté jsem je spojoval středovými příčníky.




3.5.2015 v 08:33






3.5.2015 v 08:33






3.5.2015 v 08:33

tahač

Přední nápravu má model koncipovanou pevnou, ale není problém ji udělat řiditelnou. Z nepřesností mám tentokrát poznačenou jen šablonu dílu 18C, měl by být delší. Zradou modelu je, že barva není moc kvalitní. Již na začátku jsem zmiňoval černou, která se mírně otírá při častější běžné manipulaci. Barva khaki se zase ochotně sedře byť jen při posunu modelu po papíru, takže se snažím do nejdříve dostat model na kola.




17.5.2015 v 14:20






17.5.2015 v 14:20






17.5.2015 v 14:20

Na kola jsem doplnil matice "ivantovky". Zpočátku jsem měl problém s rozvrstvováním po nabarvení, ale postupně jsem se s nimi naučil pracovat, takže paráda - mám z nich radost.




17.5.2015 v 14:20






17.5.2015 v 14:20






17.5.2015 v 14:21






17.5.2015 v 14:21

přívěs

Držák rezerv (díly 33 + 33A) je třeba zúžit, aby bylo možné ho napasovat do rámu. Zadní čelo (díl 38) je naproti tomu o téměř 3 mm kratší (užší), navíc jsou na něm nesmyslně vyznačena místa pro nalepení dílů 41L a 41P.




17.5.2015 v 14:21






17.5.2015 v 14:21






17.5.2015 v 14:21

tahač

Tahač mi začíná dělat radost. Podařilo se mi ho už dostat na všechna kola, a další práce tak bude zábavnější. Bez zádrhelů se to ale opět neobešlo. Díl 45 (základ zadních náprav) má nesmyslně vyznačeno podlepení, kvůli kterému by pak neseděly další díly (musel jsem ho tedy odervat na původní tloušťku). Díly 47 a 48 je potřeba zkrátit a ve střední části zúžit. Díly 58 a 59 jsou nesprávně vyznačeny v návodné kresbě. Stabilizátory (díl 67B) jsem udělal ze silnějšího drátu (0,5 mm se mi při porovnání s fotkami originálu zdálo málo), horní by měly být delší. Chybí také jeden pár čepů (2 díly 67 a 4 díly 67A). Hřídel je potřeba hodně zkrátit (pořád lepší, než kdyby byla krátká), na dílech 151 je pak vyznačeno moc velké místo pro lepení dílů 55A.




13.7.2015 v 21:58






13.7.2015 v 21:58






13.7.2015 v 21:58






13.7.2015 v 21:58






13.7.2015 v 21:58






13.7.2015 v 21:58

přívěs

Zato přívěs mne štve čím dál víc. Neustále se ukazuje, že barva si ne moc dobře rozumí s použitým papírem a ráda se odloupne. Problém se sice týká i tahače, ale u podvalu je víc lepení natupo a při potřebě byť nepatrné korekce vznikne nepěkná trhlina.




13.7.2015 v 21:58

Další kapitolou jsou návodné kresby, které by teda určitě mohly být lepší. Hlavně že třeba kola jsou rozkreslena asi na 5 obrázcích, ale jiné části musí člověk lepit tak nějak podle intuice. Kam třeba patří díly 26L a 26P jsem dosud nevykoumal. S přesností dílů to také není žádná hitparáda a už nejde jen o +/- 1 mm. Díly 20, 21 a 22 jsou totiž delší nejméně o 5 mm (stejně tak i vyznačené místo pro lepení právě dílu 21 na podlahu). V délce dílů 13A chybí alespoň 1 cm, navíc se na něm vyznačená místa pro lepení výztuh 13C (ty malé trojúhelníčky)vůbec nekryjí s těmi na dílu 6 (rám). Další zradou je, že zadní část podlahy (díl 14) jsem nalepil podle návodné kresby na str. 1, což se nyní ukázalo být obráceně.




13.7.2015 v 21:59

tahač

Tak jsem si říkal, jak mi to jde pěkně od ruky, ale když teď vidím datum poslední sady obrázků, tak už to nějaký pátek bude..




27.8.2015 v 22:10

Celky kolem motoru se lepily bez zásadních problémů, když nepočítám již dříve zmiňované obecné nepřesnosti na válcových dílech a zrcadlově převrácený díl 97A. Trošku si zase postěžuji na návodné kresby. Třeba držáky motoru 112 mají ve vystřihovánce jiný tvar. Lepení chladiče a okolí také nebylo podle chudých kreseb jednoduché. Hlavně že čtvrtstránkový rys. 25 máme hned dvakrát.




27.8.2015 v 22:11






27.8.2015 v 22:11






27.8.2015 v 22:11






27.8.2015 v 22:11






27.8.2015 v 22:11

přívěs

Kola konečně dostal i přívěs. Na těch pár dílech tentokrát autor nestihl nic zkazit.




27.8.2015 v 22:11






27.8.2015 v 22:11






27.8.2015 v 22:11






27.8.2015 v 22:11

celek

No, bude to macek..




27.8.2015 v 22:11

tahač

Kabina zatím byla bezkonkurenčně nejhorším celkem modelu. Před uzavřením tomu přitom nic moc nenasvědčovalo, pouze nesmíte zapomenout vlepit hasičák, jehož díly číselně nenavazují. Jistým varováním mohlo být, že vnitřek kabiny je třeba vůči vnějšímu plášti o několik mm zkrátit (provedeno po stranách zadní stěny. Pořádné problémy nastaly při snaze kabinu uzavřít. Díly boků, předního skla, střechy a jejích výztuh si totiž rozměrově neodpovídají. Přední sklo má navíc úplně špatný tvar, a nepasuje tak k okolním 4 dílům. Skoro to vypadá, že autor měl připravena dvě různá řešení a ve výsledku je splácal dohromady. Když k tomu připočítáte loupající se barvu, pochopíte, proč jsem si musel dát několik týdenních pauz, abych model nerozdupal. S výsledkem spokojený úplně nejsem, při osazování na podvozek se pokusím ještě pár detailů doladit.

Doplnění statistiky chyb: prohozené značení L a P u dílu 118, díly 121 (plášť kabiny), 129A (vnitřek kabiny), 132 (výztuha střechy), 133 (přední sklo) a 134 (střecha) si rozměrově a tvarově neodpovídají.




22.11.2015 v 07:39






22.11.2015 v 07:39






22.11.2015 v 07:39






22.11.2015 v 07:39






22.11.2015 v 07:39

přívěs

Na přívěsu naštěstí žádný zádrhel nebyl.




22.11.2015 v 07:41






22.11.2015 v 07:42






22.11.2015 v 07:32






22.11.2015 v 07:32

tahač

Fiasko s kabinou mi na čas vzalo chuť do další práce. Po vyčištění hlavy jsem se přece jen pustil do něčeho méně rizikového. Detektivní práci co, jak a kam přilepit jsem zaměřil na naviják a zvýšení rámu pod korbou. Mezi další chybky patří prohozené značení dílů 181 a 182 (hřídel)a nesmyslně velké místo pro lepení hřídele na dílu 173. Výřez v krytu 176 má také nesprávný tvar (je kratší a naopak širší, než by měl být).




18.1.2016 v 21:43






18.1.2016 v 21:43






18.1.2016 v 21:43






18.1.2016 v 21:43

přívěs

Podval už mám na všech kolech. Přitom se definitivně potvrdilo, že na místa pro přilepení čehosi po stranách přední části dílu 11 (spodek "podlahy") opravdu nic nepatří. Podobně jako na tahači jsem opět doplnil pár "ivantovek".




18.1.2016 v 21:43






18.1.2016 v 21:44






18.1.2016 v 21:43

Maskování "skel" na kabině mne přivedlo na myšlenku, jak názorně prezentovat problém s barvou, což je největší průšvih těchto dvou modelů. Takto vypadá rezervní plocha po odlepení maskovací pásky. A teď si na to zkuste něco nalepit, často natupo, aby to drželo..




27.1.2016 v 21:28

tahač

Zde pár obrázků mého aktuálního snažení.
Konstrukční problémy mne odradily od původního záměru udělat otevírací obě poloviny. Takto snad alespoň něco bude držet. Štěrbiny jsem se pokusil udělat plastické, bohužel opět se to podepsalo na barvě.




9.2.2016 v 21:33






9.2.2016 v 21:33






9.2.2016 v 21:33

Lepení blatníků, nádrží a boků byl také zážitek. Autor modelu nám samozřejmě v návodu nepředkládá žádný postup, jakým to zamýšlel slepit. Dělal jsem to tak, že jsem vždy slepil celý bok a pak se ho pokoušel napasovat na model. Samozřejmě jsem přitom musel urvat držáky již nalepené na rám, protože to "překvapivě" nesedělo. Na pravé straně se mi bohužel blatník v ten nejdůležitější okamžik urval (barva prostě nesnese byť sebemenší násilí). Držáky blatníku (díly 138 a 138A) je potřeba zúžit podle šířky blatníků.




15.2.2016 v 16:51






15.2.2016 v 16:51






15.2.2016 v 16:51

přívěs

Nějaká drobotina přibyla i na podval.




15.2.2016 v 16:52






15.2.2016 v 16:52

tahač

Že se pořád po troškách pracuje, dokumentují tyto relativně malé celky. Na tahači je to korba. Podlahu jsem narýhoval a ještě popřemýšlím o nějakém nákladu. Zadní čelo je projektováno sice oddělené, ale napevno. Neměl jsem ani chuť se pouštět do funkčního otevírání, po dvou třech akcích by se to stejně vinou té barvy urvalo. Horní orámování (díl 203) je o několik milimetrů kratší.




13.3.2016 v 21:16






13.3.2016 v 21:16

přívěs

Ale pochopitelně že ano, pokud totiž nejsou levá a pravá bočnice jen zrcadlově převrácené.. :-(

A příště už zřejmě fotky hotového dvojmodelu.




13.3.2016 v 21:17

T980 Diamond

H O T O V O




23.6.2016 v 14:22

Během fotbalových večerů jsem tenhle projekt dorazil. Korba tahače byla taková prázdná, tak jsem vybrakoval Shermana od GPM a podval za Famo od Angrafu; větší potřebu ani ambice nemám.

Co říci závěrem? V mých očích zpracování atraktivní předlohy hodně shazují mraky chyb a nedotažeností (vše jsem popisoval v průběhu) a hlavně barva tisku, která se vůbec nekamarádí s papírem.




23.6.2016 v 14:23






23.6.2016 v 14:23






23.6.2016 v 14:23






23.6.2016 v 14:23






23.6.2016 v 14:23






23.6.2016 v 14:23






23.6.2016 v 14:23






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:24

M9 Rogers






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:24

T980 Diamond + M9 Rogers






23.6.2016 v 14:24






23.6.2016 v 14:25






23.6.2016 v 14:25






23.6.2016 v 14:25

malé náhledy do galerie




16.1.2017 v 20:44






16.1.2017 v 20:44






16.1.2017 v 20:44






16.1.2017 v 20:44






16.1.2017 v 20:44






16.1.2017 v 20:44
Administrace