Lukášovy fotografie papírových modelů

BTR-80

BTR-80

měřítko: 1:25
vydavatel: Modelik
autor modelu: Waldemar Rychard
formát: A4
rozsah: 14 stran s díly - 2,6 strany návodných kreseb - 1 strana popisu předlohy a návodu (obojí pouze v polštině)
počet číslovaných dílů (resp. celků): 58




4.12.2010 v 16:12

Model byl vydán v roce 2002, ale již v té době se jednalo o reedici (nova edicja). Dlužno podotknout, že původní kamufláž, byť také "modelikovská", byla podle mě určitě atraktivnější. BTR-80 patřil mezi první polské modely, které jsem si před lety koupil a k tomu si neodpustím malé rýpnutí: Hlavním impulsem pro nákup tehdy byl "Návod v češtině" inzerovaný na internetových stránkách jistého českého prodejce; návod však nebyl, přes opakovaná ujišťování, nikdy dodán. Přitom i v aktuální nabídce na internetu je návod v češtině stále zdůrazňován. Jojo, asi taky způsob jak zajistit vyšší prodejnost méně atraktivního zboží. Buď jak buď, ani s originálním návodem v polštině se autoři moc nevyznamenali, podrobně je totiž popsáno pouze sestavení kol a jejich zavěšení.




4.12.2010 v 16:13

Barvy jsou klasické „modelikovské“ bez jakékoli patiny. Bohužel na některých dílech na sebe jednotlivá barevná pole nenavazují. Interiér není zpracován vůbec. Průlezy nad pracovištěm řidiče a velitele je sice možné otevřít, nikam ale nevedou.




4.12.2010 v 16:13

BTR-80

Vývoj sovětského obrněného transportéru BTR-80 začal koncem 70. letech 20. století, přičemž do výzbroje byla vozidla zařazována od roku 1984. Vývojově navazoval na modely BTR-60 a BTR-70. Byl sice již poháněn jedním vznětovým motorem (předchozí verze měly motory dva ? pro kola na každé straně vozidla jeden), nicméně motor byl stále umístěn vzadu. To mělo v porovnání s obdobnými vozidly ?západního typu? nebo s československým OT-64 významnou nevýhodu v tom, že k opuštění vozidla nemohla pěchota k opuštění vozidla použít ?bezpečnější?zadní dveře; k dispozici měla pouze průlezy ve střeše a na bocích korby. Boční průlezy byly (oproti verzi BTR-60) alespoň doplněny o spodní část mezi druhou a třetí nápravou, která se vyklápěla dolů a po sklopení se stala jakýmsi stupátkem. V některých zdrojích se také uvádí, že umístění motoru vzadu negativně ovlivňovalo rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a tedy i jízdní vlastnosti. BTR-80 s pohonem 8x8 bylo samozřejmě plně obojživelné, přičemž k pohon ve vodě umožňovala vodní turbína. Jednomístná věž vozidla byla vyzbrojena kulometem 14,5 mm se spřaženým kulometem 7,62 mm. Na zádi věže bylo instalováno 6 vrhačů dýmových granátů. Věž verze BRT-80A byla otáčena motoricky a vyzbrojena kanónem 30 mm a kulometem.




28.4.2011 v 07:23

/obrázky převzaty ze stránek valka.net a vojsko.net/




28.4.2011 v 07:23

BTR-80

H O T O V O




28.4.2011 v 07:23

Jak jsem již předeslal, stavba vůbec nebyla bez problémů. Zásadním zádrhelem byla už kostra (byť do sebe její díly zapadaly krásně), která je tak o 2 - 3 mm nižší a minimálně o 5 mm delší než potah korby; střední díl kostry (díl K5) je ještě delší. Vzájemně neseděly ani otvory ve střeše a na dně korby ani tvar předního a zadního čela. Problémy působily také blatníky, kryty výfuků, střílny, kola [běhoun je tak o 2 - 3 mm delší, vzorek naopak nejméně o 6 mm (záleží na síle podlepení) kratší a musí se dodělat] atd. atd. Další výčet by byl asi zbytečný, je toho hodně a moc.




28.4.2011 v 07:24

Celkové zhodnocení modelu: Z dnešního pohledu asi nic moc. Množství detailů pokročilého modeláře pravděpodobně neuspokojí (osobně moc nesdílím názor "detaily si udělej sám"), model by spíš byl "vhodný pro začátečníky a mírně pokročilé", tomu však neodpovídá množství nepřesností. S ohledem na předchozí vesměs velmi dobré zkušenosti bych od autora Waldemara Rycharda rozhodně očekával víc. Dlužno podotknout, že moje hodnocení je poplatné současnosti bez ohledu na dobu vzniku modelu.




28.4.2011 v 07:24






28.4.2011 v 07:24






28.4.2011 v 07:24






28.4.2011 v 07:24






28.4.2011 v 07:24






28.4.2011 v 07:25






28.4.2011 v 07:25






28.4.2011 v 07:25






28.4.2011 v 07:25






28.4.2011 v 07:25






28.4.2011 v 07:26

Ještě bych se mohl v krátkosti zmínit o závěsech kol. Po prvotním (a musím se přiznat že i povrchním) přečtení návodu jsem myslel, že kola předních dvou náprav jsou řiditelná, v čemž mě utvrdilo i pár fotek z netu. Při stavbě jsem však zjistil, že realita je jiná. Řízení je zpracováno tak, že kola lze zalepit vytočená na jednu nebo druhou stranu, ale napevno. Byť funkční řízení by nebylo zas až takový problém (úpravy stávajícího by nebyly složité), ale v této fázi stavby jsem nepřišel na to, jak spojit všechna 4 kola, aby se zatáčela stejně, a hlavně jak toto zařízení nacpat do již kompletně slepené korby. Prořezat by se musela nejen korba, ale i 1 mm kostry na každé straně a navíc i díl kostry vedený středem vozidla. Takže nakonec jsem kola zalepil napevno (jak to ostatně zmiňoval návod). Pokud tedy někdo budete chtít kola řiditelná, myslete na to již od začátku stavby.




28.4.2011 v 07:26

malé obrázky do galerie




27.1.2012 v 21:05






27.1.2012 v 21:05
Administrace