Lukášovy fotografie papírových modelů

Komatsu 830 E-AC






11.2.2017 v 22:14

měřítko: 1:32
vydavatel: Orlik
autor: Peter Urban
formát: B4
rozsah: 53 stran s díly - 2 strany šablon - 13 stran návodu a kreseb
počet číslovaných dílů (resp. celků): 88




11.2.2017 v 22:18

Rozsah je opravdu impozantní. Takto vypadá stránka s díly na kolo.




11.2.2017 v 22:22

obrázek převzat ze stránek výrobce




11.2.2017 v 22:23

Po mnoha dnech práce mám vystříhané všechny díly na pneumatiky. Teda, chybí ještě vzorek a nápisy na boky. I tak je to v podstatě 12 stran.
A teď už se konečně začne nějak lepit. Už několikrát jsem o tom nad návodovkou špekuloval a úplně mi není jasné, jak to autor zamýšlel pospojovat. Návodné kresby se zadají být přehledné, ale minimálně u některých celků (určitě kola, disky, zadní náprava atd.) by se hodil i řez. No, snad se nezaseknu hned u prvního celku.




27.2.2017 v 09:58

Tak první obrázek lepení. Na rozjezd jsem si dal něco, u čeho nehrozil žádný zásek. Pomocné díly B z laserovánek byly v běhounu moc volné, stačí však vnitřní díly 1i a 1j podlepit kancelářským papírem; pak to sedí krásně. Navíc pneumatika se tím ještě zpevní.




6.3.2017 v 21:37

Jak jsem avizoval pokračuji boky pneumatik. Z návodné kresby není úplně jasné, jak díly pospojovat, zejm. jak k vnitřní části připojit díl 1g. Trochu jsem se nechal unést obrázkem hotového modelu na obálce a právě tento díl jsem natvaroval. Na první fotce je vidět, že toto řešení zřejmě nebude správné a mělo by se lepit tak, jak je na obrázku druhém.
Zádrhelem modelu jsou také "špalky" (díly 1m). Je u nich naznačeno podlepení papírem síly 2,3 mm. Výpalky jsou však silné jen 2 mm, takže pro potřebnou sílu je potřeba ještě zvlášť podlepit vlastní díly z vystřihovánky. Nechápu, proč to zrovna nedělali ze síly cca 2,5 mm, aby se vypálené díly mohly lepit přímo na běhoun (díly 1k a 1l). Právě tyto díly skrývají další zradu, jelikož jsou zrcadlově převrácené, než jak je vzorek nakreslen v návodné kresbě a jak jsou právě díly 1m. Ty by se tak měly lepit potištěným lícem dolů.




13.3.2017 v 22:12






13.3.2017 v 22:12

Tak jsem dospěl do fáze - kdysi pro mne nepochopitelné - lepení podle ročních období.
A co že to mám rozdělané? To "prachovický" auto? Super..
A kde jsem to skončil? Jo, ty kola? Tak do toho teď nejdu..
Takto jsem model vytahoval a zase schovával několikrát. Moc mne to netěšilo, ale nějaký posun postupně nastal. Zde tedy ukázka pneumatik.
Určitě nechci říct, že to tak má být, nebo že se mi to líbí. Když se ale správné natvarování bočnic dozvíte až po slepení většiny z nich, upravit to moc nejde. Barvení něčeho tak obrovského štětcem se také ukázalo jako špatná volba, budu se muset poohlédnout po nějaké barvě ve spreji.

Už se těším, až střihnu do něčeho barevného.




23.12.2017 v 16:36

Disky než na ně začnu rvát pneumatiky...




17.2.2018 v 21:06

Příště bych samozřejmě všechno dělal jinak a lépe, to si nechávám v záloze na (snad) další kolos z avizované série. Jak jsem ukazoval minule, barvení kol štětcem je nesmysl, tvrdohlavě jsem na to vypatlal skoro dvě lahvičky XF-85 jen abych prokázal, že tato cesta je opravdu slepá. Ale jen blbec nemění své názory, takže jsem se vypravil pro sprej do hobbymarketu.

Pár postřehů pro budoucí následovníky: Dovnitř kol bych doprostřed vložil ještě jednu výztuhu B. Naproti tomu výztuhy A jsou podle mne nadbytečné, když se díl 1u má podlepovat. Pásky 1q, 1r a 1s vyřežte o něco delší a podle potřeby zkraťte. Do vnějšího prstence disku (pásky 1r a 1s) jsem vložil ještě jednu vrstvu. Průměr otvoru v pneumatice je potřeba poměrně výrazně rozšířit, aby vůbec bylo možné disk nasadit.




22.2.2018 v 20:27

Pokus o transport taky nevyšel, je to prostě moc velké




22.2.2018 v 20:27

Každopádně se stále potvrzuje, že k modelu je třeba přistupovat obezřetně. Návodných kreseb je málo, některé jsou nedodělané, byť v detailech. Jednotlivé díly a - x doporučuji lepit podle zkušenosti, podle abecedy to většinou nebude. Model je původně navržen pro tisk na barevné papíry, některým dílům tak chybí rub. V zásadě není počítáno se sílou papíru, kupř. u válců je obvod podstav větší než délka pláště. Kruhové otvory jsem naopak často musel zvětšovat.




21.3.2018 v 21:14

- pásy 2c a 2f je třeba o 1 mm prodloužit.
- do podélníků doporučuji vlepit pár žeber a vyztužit v místě prohnutí ve spodní části
- značení dílů 2i a 2j je prohozené
- jako 2u jsou označeny dva podobné díly (větší patří ke stočenému 2z, menší pak na osu a)
- díly 2x by se podle mne neměly podlepovat
- válec 3e je o cca 1,5 mm kratší
- dílům 3g a 3h chybí rub
- díly 3o jsou kratší o cca 2 mm
- celek 3s + 3t + 3u zevnitř nabarvit
- na rámu chybí vyznačené místo pro přilepení dílů 3r a 3m + 3n. Z návodovek jsem zatím ani jednoznačně nevyčetl, co by se na ně mělo přilepit (možná jim tak chybí i rub)
- válci 4t chybí chlopeň
- celek 4 podle mne nemá být (alespoň prozatím) v rámu přilepen napevno




21.3.2018 v 21:14

Při další stavbě se nedržím striktně návodu, resp. číslování a díly lepím tak, aby se toho při manipulaci co nejméně urvalo. Všelijaké držáčky nebo výstupky má smysl instalovat až po velkých dílech. Celek 5 patří k obtížnějším sestavám. Lepil jsem od vnitřku ven, tedy 5a - 5f - 5g - 5c - výztuhy - 5b - drobotina kolem. Výztuhy C a D jsem v prostřední části cca o 3 mm zkracoval. Všechny výztuhy je dobré podlepit sendvičováním z více vrstev a pak podle potřeby odebírat tak, aby se celek přesně obalil dílem 5b. Až dodatečně jsem si uvědomil, že by práci mohlo ulehčit rozdělení dílu 5b na jednotlivé segmenty.




2.5.2018 v 21:15

Až v tuto chvíli mělo smysl vlepovat vzpěru 3v. Další drobotina přijde na řadu až později po dopasování celků 7 a 9.




2.5.2018 v 21:16

Na závěr dnešní série malý detail dokládající, že výpalky ze setu jsou opravu menší, než by měly být. Tady to tak nevadí, tak jsem je pro ilustraci použil.




2.5.2018 v 21:16

U celku 9 by se opět hodily podrobnější návodné kresby. Východiskem budiž, že díly 9a a 9b se mají slícovat na zadní hranu, zbytek pak poskládáte. Oříškem může být i díl 9h. Nejprve jsem ho zkracoval, aby se vešel mezi boční 9g a 9i, nicméně zřejmě by měl sahat až na vnější okraj a právě tyto boční díly by se měly vyříznout. No tento detail naštěstí nebude moc viditelný.




29.5.2018 v 22:04






29.5.2018 v 22:04






29.5.2018 v 22:05

Další poznatky:
- díl 8f - prodloužit o 2 mm
- díly 8n - chybí rub (resp. varianty L a P)
- díly 8o a 8q - chybí rub
- díly 8o a 8p se mají slepit jinak, než je vyznačeno (hranou 8o na 8p, nikoli obráceně)
- druhá dvojice držáků 8o - 8q patří na motor, tak ať ji omylem nevyhodíte
- díly 9s - chybí rub




29.5.2018 v 22:05






29.5.2018 v 22:05

Konečně něco z menších dílků.




5.7.2018 v 21:54






5.7.2018 v 21:54






5.7.2018 v 21:54






5.7.2018 v 21:54






5.7.2018 v 21:54






5.7.2018 v 21:54

Po nějaké době je více času na modelaření, vrátil jsme se tedy k pohonné soustavě. Papírové potrubí je samo o sobě navržené pěkně, na rozdíl od drátu nebo podobného materiálu se ale nedá při natvarování ohnout a musí se rozřezávat. Složité je tak především natvarování trubek 13, kde autor bohužel nevyužil možnosti lícovat všechny segmenty na rysku spoje. V zápalu boje jsem také dodatečně zjistil, že celek se nevejde do rámu, horní trubky 14 tak budu muset znovu odřezat. Provedení trubek je provizorní, ještě by mělo přijít na řadu ohlazení příp. konečné nabarvení.




16.11.2018 v 15:21

Další poznatky:
- díly 11v - chybí rub
- díly 15k - chybí rub + měly by se podlepit na cca 0,5 mm
- držák 15k, 15j a 15l se na motor lepí níže, než je vyznačené místo + musí se vyhnout, aby bylo možné nasadit "řemen"
- díl 17g nemusíte hledat, je v číslování vynechaný
- díl 20d je potřeba upravit (prodloužit)




16.11.2018 v 15:21






16.11.2018 v 15:21

Tak jsem zase něco málo slípnul..




11.12.2018 v 21:43






11.12.2018 v 21:43

V podstatě nepatrný postup. Pro osazení do rámu budou potřeba ještě menší úpravy, moc se tam tomu nechce.




14.2.2019 v 14:19

Nabuzen Papírovým Královstvím jsem vše pospojoval dohromady. Ostatně je namístě ukázat stav po dvou letech práce.

Všechno se do rámu vejde hodně natěsno. Již dříve jsem zmiňoval trubky 14 na motoru. Před připojením generátoru nezapomeňte na rám nalepit desky držáku nádrže 34p + 34q se šrouby 34r (ten jeden chybí), později už nebude šance je tam dostat. Držák 27r - 27y jsem nejprve připojil do závěsu a k nápravě 27 jsem ho lepil až nakonec.




26.2.2019 v 15:45






26.2.2019 v 15:45






26.2.2019 v 15:45






26.2.2019 v 15:45






26.2.2019 v 15:45

Tak aby po měsíci zase něco přibylo, narychlo jeden obrázek z mobilu. Jednotlivé díly sání a výfuku pasují perfektně. Přechod sice mezi segmenty sice nemůže být dokonale oblý, ono ale nakonec z toho moc vidět nebude. Trubky sání jsou navržené s podlepovacími chlopněmi, které doporučuji si dodělat i k výfuku. Spoj je potom pevnější a lépe se vyhlazuje oblouk. Díly 22j jsme zkracoval o 2 mm, díl 26a o cca 3 mm.




2.4.2019 v 21:10

Dokompletoval jsem výfuková potrubí; koncové díly jsou jen tak nasazené. Obvod jejich válců 24a je cca o 3 mm kratší. Přibyly také držáky plošiny, což byla práce hodně zdlouhavá. Podle číslování se sice měly lepit už dávno, jenom by ale zavazely.






23.4.2019 v 21:23






23.4.2019 v 21:23






23.4.2019 v 21:23






23.4.2019 v 21:23

Nakonec ještě souboj Davida s Goliášem pro porovnání velikostí.




23.4.2019 v 21:23






4.8.2019 v 08:42






4.8.2019 v 08:42






4.8.2019 v 08:42






4.8.2019 v 08:42






29.9.2019 v 13:03

Filtry jsem zpracoval jako zakrytované. Až za několik let model dokončím, bude mezi ostatními k poznání.

Chyby:
- díly 23d a 23e jsou nepřiměřeně dlouhé,
- chybí 8 šroubů 23m.

Tím jsem uzavřel třetí desítku číslovaných dílů.




29.9.2019 v 13:04
Administrace